onsdag 21 september 2016

2016 - Hösten jag tog tag i min Hälsa.

Nu har jag istället problemet att jag har tränat och pysslat så mycket att jag inte har haft tid att blogga... Det har hänt mycket. Jag har börjat på roller derby! Det är jätteroligt, och väldigt bra träning. Jag har fått mitt livs värsta träningsvärk i muskler jag inte visste om att jag hade, och jag har bokstavligen inte kunnat böja benen. Derbyträningen är två dagar i veckan, med vanlig fysträning i slutet av ena gången.

Det var läskigt att börja. En helt ny sport, i en helt ny stad, med helt nya människor. Jag hade aldrig ens stått på ett par rullskidskor innan. Men jag har lovat mig själv att jag aldrig någonsin ska låta rädsla hindra mig från att göra vad jag vill, så jag trotsade ångesten och åka dit. Det kan vara ett av de bästa besluten i mitt liv. <3

Som om det inte vore nog med det har jag hakat på ett helgalet viktminskningsprogram på mitt gym... Det här är min sista dag i frihet. Jag återkommer till det senare. Jag "firade" med att äta en riktig lyxfrukost/brunch; Nämligen min favorittoast. Vegetarisk med avokado, quorn och en fraichebaserad röra. 



Det är helt galet hur stor del av mitt liv som går ut på att tänka på mat. Mitt jobb går ju ut på att kombinera mat och dryck, så jag tänker på mat hela dagarna på jobbet. Sen när jag kommer hem går största delen av min fritid åt till att veckoplanera, jämföra extrapriser, storhandla och till sist laga och äta maten. Vi har haft så ont om pengar att jag verkligen har blivit expert på att veckoplanera billiga maträtter.

Vi provade en färdig matkasse från Linas Matkasse. Det var jättemycket rabatt på första kassen, så vi provade en och avbeställde prenumerationen direkt. Det var faktiskt roligt! Kul med lite ny inspiration, och att slippa tänka själv. Ifall vi inte hade börjat med diet hade jag absolut kunnat ta en typ en gång i månaden eller så. Det här är t ex en japansk kålpannkaka, med syltad ingefära, hemmagjord sojasås och rättika. Inget jag hade kommit på att göra själv direkt, men den var väldigt god!

Men ja, tillbaka till viktminskningsprogrammet. Gruppen heter "Loose More", och är lite biggest looser-ish. Man träffas en gång i veckan och har teori och samtal, och sen tränar man ihop 1-4 gånger i veckan, och får dessutom lite roliga träningshemläxor. Det kommer att bli mycket träning för mig med andra ord. Men Tharos går också på samma program med mig, och min mamma har också börjat träna på mitt gym, så det kommer bli superkul. Jag kommer alltid att ha folk att träna och peppa med!

Kostprogrammet är lite som vår vanliga träningsdiet, fast ännu hårdare de 4 första veckorna. Man ska t ex utesluta allt salt, och alla kolsyrade drycker. Celsius har ju varit min räddning annars, men jag får klara mig utan nu. Annars känns det ganska humant... Vi ska äta mycket grönsaker och mycket protein. Det kommer gå jättebra. Det är så himla skönt att få ett färdigt program. Det känns lite som att vara en häst... Man får en foderstat och ett träningsprogram, så har man någon annan som mäter ens resultat och korrigerar om det behövs. Perfekt! ;) 

Jag återkommer om hur det går! Programmet håller på i 13 veckor. I slutet ska jag posta lite före- och efterbilder också. Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar