söndag 17 januari 2016

Spam-Söndag


Hej igen! Det har blivit lite många inlägg från mig den senaste tiden, men det är så himla mycket roligare att hålla på med något när man bloggar om det. Det motiverar mig! Och det var ju faktiskt det som var syftet med den här bloggen från början, så ni får stå ut. ;)

Min mamma går också på Viktväktarna. Hon har varit guldmedlem jättelänge, men nu går vi tillsammans. Det är kul att ha någon att byta lite tips och recept med, och gå på mötena med... Jag hade nog varit onlinemedlem annars faktiskt och inte gått på några möten alls. Idag kom hon över med en present, och med sig hade hon en matlåda med... BLOMKÅLSPIZZA!

Blomkålspizzan har varit värsta snackisen i alla viktväktargrupper på Facebook. "Degen" är gjord av blomkål, ägg, ost och fiberhusk. Den var faktiskt supergod! Helt klart godare än vanlig hemmagjord pizza. Och dessutom bara 4 SP. :)




Till middag idag har jag ätit tacos gjord på kycklingfärs. Det är magrare (och billigare rent ekonomiskt) än nötfärs, så jag tänkte prova. Det blev helt OK, men det är samma smartpointsvärde i soja- och quornfärs, och det är mycket godare enligt mig. Så det får bli vegofärs i framtiden.

Som tillbehör hade jag mjuka tacobåtar (3 SP), majs, grönsaker och lite riven tacoost (1 SP högt räknat). Totalt 6 SP för en tacobåt. Helt OK, och man blev riktigt mätt.






Det blev väldigt mycket över, så jag provade att frysa in färdiga portionsförpackningar... Tänkte att det var praktiskt att ha som matlåda och snabblunch hemma. Man kan bara ta upp en, mikra och ha på valfria grönsaker. Hoppas det fungerar!
 


Jag hittade på en egen variant på bananglass till efterrätt. Det är en banan, lite sockerfri vaniljkvarg och lite kalorifri lönnsirap som jag har mixat och fryst in. Det blev... Sött. Smakar lite frozen yoghurtaktigt. Ingen storfavorit kanske, men känns som en bra grej om man vill spara på sina smartpoints men är sugen på något sött till kaffet.




Och ja... Självklart är det en Närconkåsa. ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar