söndag 22 februari 2015

Barmark!

Prisa gud! BARMARK!! Nu vågar jag ÄNTLIGEN ge mig ut och springa igen. Jag har gjort några seriösa försök att springa bort till gymmet som uppvärmning, men det slutar alltid med att jag ser ut som Bambi på hal is och får ta små myrsteg istället. Astråkigt. Jag har nog aldrig någonsin längtat så mycket till våren som i år! Jag är en riktig vintermänniska annars, men alltså... Barmarken. <3

Jag såg på Cosplay-SM på Svt igår. Riktigt kul att hobbyn får så mycket uppmärksamhet! Lite extra kul att kejsaren från FF2 vann. Hon var min personliga favorit. De gamla Final Fantasyspelen (7:an och neråt) är nog spelserien som ligger mig allra närmast om hjärtat, så det var riktigt kul att se. Jag fick en inspirationskick och blev otroligt taggad att börja hålla på seriöst med cosplay själv också. :)

Jag har äntligen aktiverat mitt autogiro på Xrsize, eller Johannas Powerhouse som det heter nu, igen. Jag och min man Tharos bodde nästan där i somras, och lyssnade på metal och lyfte fria vikter sent på kvällarna när ingen var där. Jag är rätt stolt över mitt rekord i bänkpress - 60 kg. Det är ungefär lika mycket som jag vägde då. Vi var där och tränade i Torsdags, och det kommer nog tyvärr att ta ett tag innan jag kommer upp i sådana vikter igen... Men själva levlandet är ju halva nöjet. Det är extra kul i början när man inte har tränat på ett tag tycker jag, för då får man så snabba resultat... ;)

Jag har fortfarande träningsvärk i nästan alla muskler, fast det var tre dagar sedan jag var där. Det känns både bra och jobbigt, men mest bra. Jag kommer att ha kvar mitt kort på Actic under en övergångsperiod. Jag har egentligen inte råd att ha två gymkort samtidigt, men gymmen är bra så olika sätt och kompletterar verkligen varandra. Actic i Sala har överlägset bäst maskiner. De är fräscha, välskötta, och framförallt anpassade även för småfolk som mig. De har dessutom väldigt välskötta lokaler med riktigt bra AC, och jag tycker att det är väldigt skönt att jag kan alla maskiner utantill. Jag har gymmat där i många många år, sedan 08 tror jag, så det känns verkligen som att komma hem när jag går dit. Det är superlätt för mig att snickra ihop egna program efter vad mina behov för tillfället, och jag har gjort ett speciellt hundfrisörsprogram som jag kan utantill som jobbar upp alla muskler jag behöver träna för att inte förstöra min kropp på jobbet. Dessutom ingår simning på badhuset i gymkortet, ifall jag får lust att simma någon gång. Det negativa med Actic är att det knappt finns några fria vikter ALLS, och att det är otroligt kassa öppettider på sommaren. Jag överdriver inte när jag säger att jag inte kan träna där på sommaren alls, och det är askasst med tanke på att jag har min värsta högsäsong på jobbet då och verkligen behöver träna.

Xrsize, eller förlåt, Johannas Powerhouse, har otroligt bra fria vikter, men maskinerna är -inte- anpassade efter småfolk. Jag kan inte använda de flesta även om jag ställer in dom på minsta inställningarna. Å andra sidan är det väldigt bra öppettider, även på sommaren, och dessutom ingår gruppträning. Jag är en sucker för step-up och box. Så det optimala för mig är att köra maskiner och underhållsträning på Actic, och köra fria vikter och mer resultatinriktad träning på Johannas Powerhouse. Dyrt, javisst, men det får fungera tills vidare. Hälsan går först och så vidare.

Förra året körde jag ett schema som var:

Löpning - Fria vikter - Vilodag

Om och om igen. Men nu vill jag ju få in underhållsträningen på Actic också, så jag är lite i valet och kvalet om jag ska köra:

Actic - Löpning - Fria Vikter - Vilodag

Eller

Löpning - Actic - Vilodag - Löpning - Fria Vikter - Vilodag

Dagens I-landsproblem kanske. Jag tror att jag kommer att prova båda under en period och se vad som känns bäst. Jag håller uppdaterade! Idag ska jag i alla fall ut och springa på den underbara barmarken. Det kommer att bli mitt första seriösa löparpass på jättelänge, så önska mig lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar