måndag 27 oktober 2014

Ryggräddning, trötthet och bra humör 

Två pass sedan sist: Rygg och mage i går och kondition i dag. Jag har trampat mig dyngsur på träningscykeln och nu orkar jag knappt resa mig för att hämta mat. 

Trots det har de senaste dagarna påmint mig om vad träningen ger mig. Dels är det ryggen - dålig hållning är inte något som begränsar sig till nördar, men jag lider ändå av det. Ibland får jag ont, men den största oron är vad effekterna kan bli på sikt. Efter ett ryggpass är problemet borta och jag känner mig friskare. Jag lyfter inga stora vikter, men det krävs heller inte mycket. 

Konstigt nog är det inte i kroppen det känns bäst, utan i huvudet. Jag är jämt tankspridd, ofta stressad och väldigt grubblig av naturen, så att hålla fokus kan bli en utmaning ibland. På gymmet finns det inte längre någon plats för det - jag fokuserar på vad jag gör och det hjälper. Jag får skallen rensad och mina muskler tränade. Så mycket som jag hatar klyschiga uttryck som "livskvalité" eller "självkänsla", så kan jag inte förneka att träningen gör min vardag bättre. Och då har jag inga sjuka ambitionsnivåer, heller. 

Så om jag ska ge något tips till den som vill börja träna, så är det att se till att det känns bra för dig i längden. Mer än så går inte att begära. Att ha inställningen att det bara ska vara svett och smärta tror jag bara blir kontraproduktivt. Se till att ta hand om dig.

Peace!

Edit:

Just ja! Jag måste hitta på en utmaning till mig själv! Tiden är snart ute, så jag ska sätta mig och fundera under morgondagen. Räknas det som en avklarad utmaning att komma på en utmaning? :D


2 kommentarer: